Imate proizvod, platformu ili posao koji ste spremni da pokrenete? To može biti uzbudljiva prilika, bilo da se radi o vašoj kompaniji ili kompaniji u kojoj ste zaposleni.
Najvažnija stvar, bez koje ne možete ništa da započnete, jeste dobar business plan.
Pred vama je nekoliko smjernica koje će vam pomoći u izradi business plana.
1. Pokušajte da ga formulirate što kraće
Mnogi ljudi smatraju da biznis plan treba da bude „roman“ o njihovom idealnom putu stvaranja, svim nadama, snovima… Zato kreiraju duge dokumente koje, u većini slučajeva, niko ne želi, niti ima vremena da čita. Business plan ne mora da bude ispunjen navođenjem svega što ste ikada htjeli u poslu. Samo treba da bude jednostavan.
„Mnogi ljudi misle da biznis plan treba da bude dokument sa desetinama stranica, pun nadahnutih rečenica, a to nije tačno”, kaže Barbara F. Šenk, autorica knjige „Business Plans Kit For Dummies“. „Ono što treba da imate jeste papir koji detaljno predstavlja glavne stvari koje će prikazati vaše poslovanje.”
Šenkova kaže da mit o poslovnom planu kao podužem dokumentu jednostavno ne odgovara stvarnosti. Stručnjak za izradu poslovnih planova Greg Gudman saglasan je s mišljenjem Šenkove. On ističe da pretjerano detaljiziranje u poslovnom planu, koje podrazumijeva i statističke podatke za svaki mjesec, projekcije i predviđanja, ne samo da može da bude zbunjujuće i opterećujuće, već može i da postavi nerealna očekivanja za investitore.
2. I dalje treba da budete temeljni
Jednostavno ne znači šturo – najbolji poslovni plan je onaj koji će ukratko i jasno pokazati najvažnije karakteristike kompanije.
Određivanje osnove vašeg poslovanja, osmišljavanje i provjera prava za odgovarajuće ime i znakove, spisak zaposlenih, samo su neke od stvari koje obavezno moraju da se nađu na spisku stvari koje treba da provjerite.
U svojoj knjizi, Šenkova navodi zadatke koji moraju da se ispune kako bi poslovni plan bio koristan dokument:
● Opišite posao.
● Opišite proizvod ili uslugu.
● Opišite konkurentno tržište.
● Opišite kako ćete zaraditi kroz poslovni model.
● Opišite kako ćete se oglašavati.
● Opišite kako ćete proizvesti proizvod.
● Opišite poslovni tim.
● Opišite finansijsku projekciju, uključujući i to koliko novca vam je potrebno i koliko novca ćete dobiti.
Ove tačke će možda nekima izgledati očigledne, ali Šenkova kaže da je iznenađena time koliko često te stvari nedostaju u poslovnim planovima svih vrsta.
Gudman kaže da je dobar putokaz za to možda najprecizniji način za razvoj poslovnog plana. Obilježavajući glavne tačke i razmišljajući o neophodnim detaljima možete i naučiti više o svom poslovanju. „Jednom kada počnete da stavljate podatke na papir, vidjet ćete stvari koje možda ne biste uvidjeli drugačije.”
3. Napravite dosljedan i jedinstven plan
Sve kompanije se na neki način razlikuju, tako da ne postoji poslovni plan koji odgovara svima. Zato bi trebalo da izbjegavate da preuzimate gotove prijedloške i kopirate elemente plana neke uspješne kompanije. Na taj način sami sebi ukidate mogućnost rješavanja jedinstvenih izazova kompanije. Još gore, takav kopirani tuđi poslovni plan je vrlo često lak način da dođete do neuspjeha.
„Poslovni plan treba da bude odraz nekog poslovnog poduhvata”, objašnjava Gudman.
„Dakle, ono što je potrebno jeste da prikažete prijedlog izvođenja tog poduhvata, bilo da se radi o proizvodnji bombonjera ili nekoj novoj tehnologiji.”
Gudman ističe da je, prilikom pisanja poslovnog plana, važno obratiti pažnju na određenu publiku. Ako je poslovni plan strogo interni dokument, trebalo bi da pokazuje kako će se ostvariti rast kompanije, naglasiti interne informacije koje će vam pomoći u tome (kao što je strategija za zapošljavanje ili važna partnerstva). Ako je poslovni plan dokument za vanjske saradnike i investitore, onda je potrebno da to bude što jasniji i što atraktivniji dokument, koji će privući ljude da ulože novac ili neke druge resurse. Šenkova kaže da je razumijevanje prirode poslovanja ključ za proizvodnju uspješnog poslovnog plana. Zato je važno da razmišljate o svrsi poslovanja, o tome šta prodajete, ko vam je publika i kako ćete zaraditi novac.
„Kada odgovorite na ova pitanja, tada ste ušli u posao“, kaže Šenkova.
„Ta pitanja pokazuju šta radite, ko ste, kako radite i kako ćete zaraditi novac od toga što radite.” Poslovni plan je zapravo plan za uspjeh. Kada se radi pravilno i temeljno, taj dokument ne samo da može da vas usmjeri na pravi put, osigura vam rast kompanije i mogućnost odabira prave strategije, već može biti i savršen način da predstavite kompaniju ili proizvod potencijalnim investitorima.